Szkolenie w terenie

konfederacjaZ kronikarskiego obowiązku informujemy, że duża część przewodników, szczególnie „młodszych stażem przewodnickim” uczestniczyła w dniu 5.XI.2016 r. w wyjazdowym szkoleniu na trasie: Zamość-Biłgoraj-Tarnogród-Bukowina-Zamość. Wyjazd był poświęcony Konfederacji Tarnogrodzkiej i miejscowościom z nią związanych. Szkolenie poprowadzili: kol. Robert Kowalski z Koła Przewodników Terenowych Oddziału PTTK w Zamościu (inicjator wydarzenia) oraz dr Jacek Feduszka z Muzeum Zamojskiego w Zamościu.  Dla przypomnienia należy tutaj zaznaczyć, że dr Jacek Feduszka przeprowadził w ubiegłym roku szkolenie na temat Konfederacji Tarnogrodzkiej dla przewodników.  W roku bieżącym, wpisującym się nadal w tło tego historycznego wydarzenia z lat 1715-1717, wzbogacił dodatkowo naszą wiedzę o nowe informacje.

przejscie W Bukowinie mieliśmy okazję dzięki działaczom „Stowarzyszenia na Rzecz Bukowiny” p. Janinie Kornak; p. Andrzejowi Fus i p. Janowi Bartosiewiczowi zobaczyć nie tylko wnętrze zabytkowego, drewnianego kościółka z tzw. obrazem bukowińskim, ale także rekonstrukcję przejścia granicznego Carskiej Rosji i Cesarstwa Austriackiego. Granicę w tym miejscu stanowiła rzeka Bukowinka. W Bukowinie znajdował się posterunek straży na tzw. „zielonej granicy” pomiędzy zaborem rosyjskim i austriackim. Na kwaterach bukowińskich przez cały rok stacjonowali żołnierze rosyjscy.

bukowina-5 Dodatkowo na życzenie przewodników, w celu poszerzenia wiedzy na temat „obrazu bukowińskiego” informujemy, że w ostatnim czasie Muzeum Historii Polski zdigitalizowało artykuł inż. Adama Klimka (odkrywcy obrazu) i jest on dostępny w internecie. Wystarczy w wyszukiwarkę wpisać: Adam Klimek. Nieznany widok Zamościa. (Publikacja Ochrona Zabytków 10/1 (36), 48-50 1957).

W Tarnogrodzie odwiedziliśmy m.in. miejsca historycznie związane z Konfederacją Tarnogrodzką. Mieliśmy również możliwość, dzięki uprzejmości księdza proboszcza Jerzego Tworka, wysłuchać historii przenosin zabytkowego ołtarza, z Katedry w Zamościu do kościoła p.w. Przemienienia Pańskiego w Tarnogrodzie. aron-ha-kodesz W Bibliotece Miejskiej, mieszczącej się w dawnej synagodze  pani dyrektor Joanna Puchacz udostępniła nam wnętrza, kryjące ślady historii tego zabytku jak i jego współczesne zagospodarowanie: bibliotekę z czytelnią; jedyne w Polsce Muzeum Nożyczek (ponad 250 szt.) oraz  eksponaty Izby Regionalnej. Mieliśmy również możliwość obejrzenia najwcześniejszej monografii Tarnogrodu, pióra ks. W. Depczyńskiego oraz zakupu współczesnej – „Dzieje Tarnogrodu” pod redakcją Ryszarda Szczygła.

cerkiewW najstarszym na Zamojszczyźnie, drewnianym kościółku p.w. św. Rocha w Tarnogrodzie, wsłuchaliśmy się w opowiadania o zabytku jego opiekuna i strażnika p. Henryka Serka, a następnie dzięki uprzejmości  ks.  Włodzimierza Klimiuka zwiedziliśmy, wnętrza prawosławnej cerkwi p.w. Trójcy Świętej z ikoną MB Tarnogrodzkiej oraz ikoną i wprowadzonymi w 2008 r. relikwiami św. Leoncjusza, urodzonego w Tarnogrodzie.

kamienmmPo Biłgoraju oprowadzili nas regionaliści p. Jerzy Serafin i p. Andrzej Czachorowski, którzy opowiedzieli nam o zespole pofranciszkańskim w Puszczy Solskiej i Sanktuarium św. Marii Magdaleny,  miejscu jedynych bodajże objawień tej świętej w Polsce.

synagogaZmierzchem dotarliśmy do Miasteczka na Szlaku Kultur Kresowych, budowanego w Biłgoraju od kilku lat, żeby zobaczyć nowo powstałe tam obiekty. Z najnowszymi projektami zapoznał nas p. Tadeusz Kuźmiński. Wieczór spędziliśmy w Restauracji „Sitarska” w Biłgoraju, której budynek wpisuje się już w zabytki tego miasta.