Z życia zamojskich Ormian: Sefer i Anna Chiderowicz

Krorąk Sepherowej[1]

Wycinek z ksiąg uprzywilejowanego prawa ormiańskiego zamojskiego – udostępnia APL
Akta ormiańskie, do których został wpisany krorąk, czyli umowa przedślubna Anny Seferowej, rozpoczyna data 1649 roku, kiedy to ordynatem na Zamościu był Jan „Sobiepan” Zamoyski. Wójtem ormiańskim był w tym czasie Mikołaj Hadziejowicz, a ławnikami: Zachariasz Dolwatowicz, Sołtan Sachwelowicz i Kacper Topałowicz. Jednym z ciekawszych zapisów w aktach upływającej właśnie kadencji obsady sądu ormiańskiego był zapis umowy ślubnej zawartej pomiędzy Anną Owanisowiczówną i Seferem Chiderowiczem. Krorąk został spisany w języku ormiańskim, jednak dla potrzeb sądu przetłumaczony i podany do akt po polsku.
Anna była przypuszczalnie córką Owanisa Dzwonnika[2] ormiańskiego. Młodzi małżonkowie zamieszkali po ślubie w domu pana młodego przy ówczesnej ul. Żydowskiej. Akta miejskie wymieniają już w 1604 r., w potem w 1634 r. tzw. „Dom ormiański” przy ul. Żydowskiej. Dom z jednej strony graniczył ze szpitalem żydowskim[3], a z drugiej strony z domem stolarza Jana Snopka i jego żony. Sefer Chidorowicz był dzwonnikiem kościoła ormiańskiego. Osiem lat po ślubie, w 1658 r. małżeństwo sprzedało dom przy ul. Żydowskiej (obecnie ul. Pereca) Błażejowi Snieciechowskiemu za 500 zł. Anna Snopkowa, wdowa po stolarzu Janie Snopku[4], nadal mieszkała obok posesji Chiderowiczów. Położenie domu Snopków raz określała ulica Horodelska (Zamenhofa), a raz ul. Żydowska (Pereca). Dom przez całą długość działki graniczył zapewne z obiema ulicami.
Panna młoda nie należała do majętnych, o czym świadczy jej skromny raczej posag. Można przypuszczać, że osieroconą po rodzicach kobietą zgodnie z prawem ormiańskich opiekowali się krewni. Świadczy o tym wniesienie do regestru sądu ormiańskiego jej sumy posagowej w wysokości czterdziestu złotych, będącej w przechowaniu matki Auxentego Owanisa, Pani Owanisowej Serhiowiczowej. Suma ta była przypuszczalnie zastrzeżona przez Owanisa Dzwonnika przed sądem dla młodej oblubienicy, bowiem po wpłaceniu jej do sądu ormiańskiego, Auxenty Owanisowicz i jego matka otrzymali wyraźne orzeczenie sądu o uwolnieniu ich z tego zobowiązania. Panna młoda oprócz ww. kwoty, wnosiła w krorąku wiano mężowi w postaci czterech sznurów pereł, srebrnego pasa; grzywny[5] i ubiorów kobiecych. Pan młody zabezpieczał krorąk obdarowując małżonkę połową domu własnego.
Młodzi małżonkowie po załatwieniu formalności wpisu krorąku do akt prawa uprzywilejowanego ormiańskiego zamojskiego mogli pobrać z zabezpieczenia sumę posagu w wysokości 40 złp. Przypuszczalnie pan młody musiał uiścić jakąś opłatę w sądzie za wybranie sumy posagowej, gdyż w akcie jest o tym krótka wzmianka: wydane pieniądze złotych Czterdziesci Panu Sepherowi z tą jednak assecuratią aby zastaną wykupił.            
_______________________________________________________________________________________
W sobotę zapisany dnia 9 lutego [1650] wedle starego kalendarza
Przy bytności Sławetnego Pana Zacharyasza Dolwatowicza
Na instantia Sławet[nego] Gabriela Skinderowicza do tego Aktu przybranego
Stanąwszy oblicznie [osobiście] Sepher Chiderowicz y Anna Owaniszowna Małzonkowie przed Sądem y Aktami niniejszymi Prawa uprzywileiowanego Ormianskiego Zamoyskiego Zdrowi będąc na Ciele i Umysle iawnie, iasnie, dobrowolnie podali do Sądu niniejszego Zapis między sobą postanowiony y uczyniony krorąk nazwany Ormienską literą pisany, z przetłumaczeniem iego w ten sposób.

Wycinki pochodzą z Ewangeliarza ormiańskiego – udostępnia BN-Polona
Panie Boze dopomóż na te dobra Rzeczy Wniesienie w Dom Sephera Chiderowicza, od małżonki tegosz P. Sephera Anny Owanisowny a naprzod Czterdziesci złotych gotowych pieniędzy, Pereł Sznurow Cztery, Pasek Srebrny ieden, Grzywnę iedną y nad to wazący, Letnikow[6] tureckich dwa, Perpetuanowy[7] Letnik ieden, Tatarskiego Muchaiera[8] Letnik ieden, Pułczamarkow[9] dwa, Adamaszkowy ieden, drugi Turecki[ego] Muchaieru, Dwa Kabatow Czameltowych[10], Dzienia białego co Pan Bog dał.
Pan Sepher zas przeciw temu ressumuiąc teyze Małzonce swoiey antenues quosuis Creditores[11] zapisuie Pułdomu swego ktory lezy między Stolarzem Snopkiem Mieszczaninem Zamoyskim z iedney, a między Domem Szpitalnym Żydowskim z drugiey strony. Co iest Zapisano pod Pamiętnym [rokiem].
Do Urzędu y Akt niniejszych Prawa uprzywilejowanego Ormianski[ego] Oblicznie przyszedł Sławetny Pan Auxenty Owanisowicz Mieszczanin y Kupiec Zamoyski położył w Sequestrze Sądu tegosz Ormianskiego Czterdzieści złotych Polskich Annie Owanisownie w Posagu danych od Nieboszczyka Owanisa Dzwonnika Ormianskiego, które to pieniądze były w depozycie dotychczas u Pani Owanisowey Serhiowiczowey[12] Matki pomienionego Pana Auxentego, a ze pomienioney Annie Owanisowney nalezały, tedy imieniem Pani Matki swey oddał ie Pan Auxent, y w Sequestrze połozył. Z oddania ktorych pieniędzy do Sequestru Urzędowego, tak Panią Owaniszową, iako y P. Auxentego Owaniszewicza Urząd Ormianski Zamoiski quituie wiecznemi czasy. Co iest zapisano. Tasz Summa aresztowana od Pana Sephera Chiderowicza w Sądzie niniejszym będąc relaxowany areszt, y wydane pieniądze złotych Czterdziesci Panu Sepherowi z tą jednak assecuratią aby zastaną wykupił. Quituią Sequestr Stanąwszy Osobiście przed Urzędem y Aktami niniejszemi Prawa Uprzywileiowanego Ormianskiego Zamoyskiego Uczciwy Sepher Chiderowicz y Anna Owanisowna Małzonkowie, zdrowi będąc na Ciele i Umysle, iawnie, iasnie, dobrowolnie zeznali Isz te złotych Polskich Czterdziesci w Urzędzie ninieyszym to iest w Sequestrze przez pana Auxentego y Matki iego Pani Owanisowey połozone y oddane, odebrali rękoma własnemi od Urzędu. Z którego odebrania Summy zwyz mianowaney sobie w Posagu nalezney Urząd niniejszy  (nieczytelny wyraz) Ormianski Zamoyski wiecznemi Czasy quituią, y uwalniaią w formie quitu naydoskonalszey.

______________________________________________________________________________

Ewa Lisiecka
Bibliografia:
Turnau Irena. Słownik ubiorów. Tkaniny, wyroby pozatkackie, skóry, broń, klejnoty oraz barwy znane w Polsce od średniowiecza do początków XIX w.
 
[1] APL, Akta miasta Zamościa, Akta wójtowskie prawa ormiańskiego zamojskiego za lata 1649-1659, sygn. 66,    skany 21 i 22
[2] W Zamościu notowano m.in.: Dzwonnika Murata w 1627 r. przy ul. Ormiańskiej;  potomków Dzwonnika  Murata w 1631 (brak wskazania ulicy, przypuszczalnie Ormiańska); sukcesorów Dzwonnika Murata w 1639 r. vide spisy kart: Spis kart | (przewodnicyzamosc.pl)
[3] W 1636 r. – 7 października akta miasta Zamościa odnotowały transakcję sprzedaży placu za 50 zł. przy ul. Horodelskiej (obecnie ul. Zamenhoffa) przez Ormianina Sahaka niejakiemu Chydyrowi (Chydryrowi) Sislikowi. Plac sąsiadował ze Szkołą Żydowską. Brak jednak pewności, że nazwisko Chidyrowicza Sefera było patronimikiem od Chydyra Sislika.
[4] Jan Snopek, mieszczanin zamojski notowany w latach 1589, 1591, 1634, 1658  w Zamościu na ul. Horodelskiej (obecnie ul. Zamenhoffa)
[5] Grzywna, płacidło, pieniądz przedmiotowy
[6] Letnik – podstawowy typ jednoczęściowej sukni kobiecej (bez rękawów/z krótkimi lub długimi rękawami), dopasowany lub luźny z różnych tkanin.
[7] Perpetuanowy letnik – perpetuana (irzyk) tkanina półjedwabna osnowowa, o wełnianym wątku przywożona do Polski w XVII-XVIII w.
[8] Muchajer (muchair) – lekka, cienka, wełniana tkanina czesankowa, niekiedy z wełny angorskiej (koziej), import z Turcji.
[9] Półczamarek- czamara krótka do kolan, podbita futrem, częściej długie okrycie, częściej kobiece, podbite futrem, ozdobione szamerowaniem; czamara „do sypiania” podbijana była lekkim futerkiem.
[10] Kabaty czameltowe – czamelt- kamlot, cienka rzadka tkanina z szorstkiej wełny czesankowej gorszego gatunku, tkana splotem płóciennym (z wełny koziej lub wielbłądziej), tkana w pasy, cętki.
[11] (wolne od) płatności na rzecz jakichkolwiek wierzycieli
[12] Serhiowicz, Spis kart: Serhiowicz (Serchiowicz) Ormianin 1589 Rynek Wielki; Serchiowicz Grzegorz 1590 Rynek Wielki; Serchiowicz Iwan Kossa Ormianin 1590 Rynek Wielki; Serhiowic Jan (Owanis ) Ormianin 1637 Rynek Wielki; Sergiowic Quanis Ormianin 1639 okolice Akademii; Serhiowic Owanis Ormianin 1642 ul. Żydowska