Działalność organizacji społeczno-politycznych, oświatowo-kulturalnych na terenie Zamojszczyzny datuje się od pocz. XX wieku, a w przypadku organizacji religijnych znacznie wcześniej (1598 Bractwo Świętej Anny w Tarnogrodzie,[1] 1648 Bractwo Szkaplerzne Najświętszej Maryi Panny w Tomaszowie)[2]. Przebieg tej działalności nie zawsze miał pokojowy charakter, 2 stycznia 1906 roku w Radecznicy aresztowano 32 chłopów za wywołanie patriotycznych zaburzeń na zebraniu gminnym. Kilkunastu z nich skazano na karę więzienia w procesie, który miał miejsce w 23 września 1907 roku w Zamościu. Przebieg procesu oraz nazwiska zatrzymanych podał na łamach Teki Zamojskiej dr Zygmunt Klukowski.[3]
Pomimo aresztowań i wyroków sądowych mieszkańcy Zamojszczyzny zawsze byli zaangażowani w działalność polityczną, a szczególne jej nasilenie miało miejsce w okresie międzywojennym. Oprócz organizacji politycznych istniały także organizacje młodzieżowe, oświatowe, sportowe, społeczne, jak Kółka Rolnicze, Ochotnicze Straże Pożarne, organizacje o charakterze religijnym. Posiadamy także informacje o działalności organizacji mniejszości narodowych: żydowskich i ukraińskich, i to zarówno o charakterze politycznym, jak i kulturalno-oświatowym. Na szczególną uwagę zasługują funkcjonujące w okresie międzywojennym na Zamojszczyźnie organizacje kobiece (Szczebrzeszyn, Zwierzyniec, Biłgoraj), czy obecność kobiet w organizacjach politycznych, jak np. w biłgorajskim oddziale Organizacji Syjonistycznej w Polsce, do którego należała Anna Potokar.[4] Poniższy tekst przybliża w ogólnych zarysach historię tychże organizacji i ich czołowych działaczy.
Koła Młodzieży Wiejskiej „Wici” –
Latyczyn, gmina Radecznica – istnienie organizacji potwierdza zachowany protokół z zebrania, jakie miało miejsce 31 stycznia 1937 roku w domu Szczerbówny (nie podano jej imienia) w Latyczynie pod przewodnictwem Wojciecha Buczka. Protokół sporządzony został przez Jana Chwiejdę, mieszkańca Latyczyna.[5]
Jan Chwiejda urodził się 12 kwietnia 1904 r. w Latyczynie, w okresie międzywojennym dał się poznać jako niestrudzony działacz ludowy. W pamięci rodziny i znajomych, zapisał się jako osoba o niezłomnym charakterze, zawsze wiedział czego chce, a problemy rodzinnej wsi, przyszłość Ojczyzny były dla niego sprawą nadrzędną. Aresztowany w czerwcu 1940 roku znalazł się na Zamku w Lublinie, a następnie w Auschwitz, skąd nie powrócił. W okresie międzywojennym wstąpił w związek małżeński z Marianną, siostrą Jana Krukowskiego z Zaburza, który upamiętnił jego osobę w swoich wspomnieniach. Wśród pamiątek po nim zachowała się fotografia oraz wspomniany powyżej Protokół z zebrania Koła Młodzieży Wiejskiej „Wici”
Zbiory Zdzisława Kiepki
Jan Chwiejda został aresztowany 1 września 1940 r. w Radecznicy na posterunku policji, gdzie zgłosił się na wezwanie. Przewieziony został do Zamościa, a w miesiącu październiku na Zamek w Lublinie skąd trafił do niemieckiego obozu koncentracyjnego w KL Auschwitz w dniu 09.01.1941 r. transportem z Lublina. W obozie oznaczony jako więzień polityczny Polak numerem 8842. Dalsze losy nie są znane. Muzeum KL Auschwitz informuje, że w archiwum nie zachowały się dokumenty mogące potwierdzić, czy Jan Chwiejda zginął w obozie KL Auschitz. Wiadomość o śmierci Rodzina otrzymała telegraficznie w czerwcu 1941 r. Dokument ten z KL Auschwitz nie zachował się. Wspomniany we wstępie Jan Krukowski, szwagier J. Chwiejdy tak pisał o nim w swoich wspomnieniach:
W tym czasie został aresztowany mój szwagier – Chwiejda Jan z Latyczyna; był to działacz ludowy w okresie międzywojennym, który organizował na terenie naszej gminy uroczyste święta ludowe, jak też i wyjeżdżał na te święta do Szczebrzeszyna, czy też do Zamościa. W czasie takich wyjazdów zawsze jechałem na czele i wiozłem naszą orkiestrę zaburską. Pamiętam w roku 1934 jadąc na święto ludowe do Zamościa przez Szczebrzeszyn zastąpił nam drogę komendant posterunku w Szczebrzeszynie – Cymberski, który chciał zatrzymać furmanki które za nami jechały. Chwiejda wyciął konie, nie chciał się zatrzymać i pojechaliśmy dalej w stronę Zamościa. Cymberski jednak nie chciał dać za wygraną, siadł na rower, wyminął nas i pojechał w stronę cukrowni w Klemensowie. Stanął na moście i znów chciał zatrzymać cały konwój. Chwiejda również nie chciał się zatrzymać, wtedy Cymberski złapał konie za wędzidło, a Chwiejda wstał z siedzenia i zaczął batem okładać Cymberskiego po rękach. Cymberski wtedy puścił konie i my ruszyliśmy w stronę Zamościa, a za nami cały konwój, około 100 furmanek, bo po drodze furmanki z okolic Szczebrzeszyna dołączyły do nas.
Protokół z zebrania Koła Młodzieży, zbiory Zdzisława Kiepka
Po tym incydencie Chwiejda został aresztowany i dostał trzy miesiące aresztu, jak też był cały okres do samej wojny prześladowany przez policję granatową. To jego aresztowanie miało coś wspólnego z tym, że był lewicowych poglądów, i był oskarżony do Niemców jako komunista – tak mi oświadczył adwokat Ukrainiec – Sewer Krasnopera, który miał wpływy w Gestapo i urzędował przy Sądzie Okręgowym w Lublinie, a ja robiąc starania o Chwiejdę, gdyż był moim szwagrem byłem kilka razy u tego adwokata. Po ostatnim pobycie u niego wprost mi oświadczył, że tacy ludzie jak Chwiejda światła dziennego nie zobaczą, gdyż jest to przedwojenny komunista. Tak też się stało, z więzienia na Zamku w Lublinie został wywieziony do Oświęcimia [Auschwitz], skąd nie powrócił. Po tych aresztowaniach Chwiejdy, i w Radecznicy miałem się na baczności i w domu już nie nocowałem; przychodziłem do domu tylko na dzień, obawiałem się, że ktoś może nie wytrzymać przesłuchań jakie Gestapo stosowało wobec Polaków i może sypnąć, bo miałem z tymi ludźmi powiązanie.
Najbardziej obawiałem się szwagra Chwiejdy, gdyż on rzeczywiście przed wojną był bardzo skrajnych poglądów; utrzymywał z nimi kontakty i dostawał od nich bibułę komunistyczną razem z Rydzem Pawłem. Rydz Paweł po rozparcelowaniu majątku w Latyczynie zamieszkiwał czasowo, przez okres budowy [swojego domu?] u mojego szwagra Chwiejdy, toteż oni byli propagatorami idei komunistycznej. Chwiejda niejednokrotnie dawał mi tę bibułę komunistyczną do przeczytania, a później w roku 1940, ja jemu dawałem wiadomości i prasę podziemną naszego Ruchu Oporu. Obawiałem się, dlatego, że Chwiejda mógł być najbardziej przez Gestapo torturowany, skoro ten adwokat tak oświadczył, że był przedwojennym komunistą… Jednak przeżył tortury nie zdradzając niczego i nikogo – zginął jako szlachetny patriota i Polak.[6]
1 lutego 1941 roku Jan wysłał z KL Auschwitz list do swojej żony:
Kochana Pani! Piszę do Ciebie już drugi list [zachował się tylko ten jeden], ale nie dostałem żadnej odpowiedzi. Jestem zdrowy i życzę tego samego. Napisz mi czy wszyscy żyją i są zdrowi. Opisz mi co dzieje się we wsi. Prosiłem ostatnio o 15 Marek. Wyślij mi. Proszę o odpowiedź szybko. Czy masz mężczyznę do pomocy. Pozdrawiam Ciebie dziecko i całą rodzinę.[7]
Teren gminy Stary Zamość, o czym pisze Stanisław Szwal – w gminie dość silną i liczną była organizacja młodzieżowa „Wici”. W tej organizacji wyrosło wielu działaczy ludowych jak: Józef Tront, Adolf Skowyra z Chomęcisk Dużych.[8]
Deszkowice, okres międzywojenny.[9]
Koła Młodzieży Wiejskiej „Siew” –
Działalność Koła odnotowano w Zaburzu, o czym pisze w swoich wspomnieniach Jan Krukowski:
Gdzieś w listopadzie 1939 roku będąc w Szczebrzeszynie spotkałem się z Edwardem Cichońskim, intendentem szpitala w Szczebrzeszynie; znałem się z nim bardzo dobrze, gdyż był prezesem Koła Młodzieży Wiejskiej „Siew” [na powiat zamojski], mój kolega Michał Rudnicki z Zaburza pełnił funkcję sekretarza (był on naprawdę ceniony i politycznie wyrobiony w naszej wiosce), a ja byłem skarbnikiem. Jeździłem z Cichońskim do Lublina w 1938 roku na Zjazd Wojewódzki. Spotykaliśmy się w Zamościu w świetlicy młodzieżowej, która była przy kinie Stylowym na piętrze, gdzie również mieściły się biura Zarządu Powiatowego Koła Młodzieży wiejskiej „Siew”, ale najczęściej widywaliśmy się w świetlicy Koła „Siewu” w Szczebrzeszynie, gdzie obecnie znajduje się aparat rentgenowski przy szpitalu. Cichoński będąc intendentem tegoż szpitala również tam urzędował, w tej świetlicy, a my młodzież zorganizowana w Kołach „Siewu” tam zjeżdżaliśmy się przed wojną do tej świetlicy z okolic Szczebrzeszyna jak: Żurawnicy, Brodów, Kawęczyna, Deszkowic, Podlesia, Zaburza i Sułowca.[10]
Koło Młodzieży Wiejskiej „Siew” utworzono także w Sitańcu w 1928 roku. W roku 1936 członkowie Koła uczestniczyli w obchodach pierwszomajowych w Zamościu. [11]
Związek Młodzieży Wiejskiej Rzeczpospolitej Polskiej „Wici” –
Istnienie Koła Młodzieży Wiejskiej Rzeczpospolitej Polskiej „Wici” na terenie gminy Radecznica potwierdza przynależność do niej Jana Grygiela z Gorajca. Jan Grygiel dodatkowo zaangażowany był w działalność Stronnictwa Ludowego. Od początku okupacji organizował na terenie powiatu zamojskiego a później biłgorajskiego komórki Stronnictwa Ludowego „Roch”, oraz jednostki Batalionów Chłopskich. Pełnił funkcję komendanta Obwodu BCh Biłgoraj a także członka Powiatowego Kierownictwa Ruchu Ludowego. Zadenuncjowany do Gestapo podczas likwidacji grasującej na terenie powiatu nieznanej bandy został aresztowany wraz z żoną Anną (zmarła w szpitalu więziennym w Zamościu), uciekł z więzienia. Zginął zamordowany przez bandę (nie wiadomo przez jaką) we własnym mieszkaniu w Gorajcu wraz z rodzicami Anną i Antonim, oraz Janem Mazurkiem. Żył w latach (2.02. 1908 – 18.05.1943).[12]
Koło Związku Młodzieży Wiejskiej Rzeczpospolitej Polskiej „Wici” funkcjonowało na terenie powiatu hrubieszowskiego w miejscowości Trzeszczany, od roku 1933 jego członkiem był Daruk Wacław, ps. „Znicz”. W 1941 roku wstąpił do Batalionów Chłopskich, gdzie pełnił funkcję łącznika i kolportera prasy Stronnictwa Ludowego „Roch” wydawanej przez Bataliony Chłopskie. Był również zastępcą dowódcy oddziału. Po wyzwoleniu zaangażował się w działalność Stronnictwa Ludowego, a następnie Zjednoczonego Stronnictwa Ludowego. W latach 1948-1950 zorganizował Uniwersytet Ludowy/Szkołę Wieczorową dla dorosłych w rodzinnej wsi. Wacław Daruk jest autorem wspomnień: „Bez głaskania po głowie” (1973), „Dziennik jednego roku” (1973).[13]
Od 1931 roku członkiem Związku Młodzieży Wiejskiej Rzeczpospolitej Polskiej „Wici” w powiecie tomaszowskim, w miejscowości Zadnoga była Kołodziej Genowefa, pełniąca funkcję członka Zarządu Koła. Podczas okupacji żołnierz Batalionów Chłopskich, organizowała placówki Zielonego Krzyża.[14] Uczestniczyła w bitwie pod Zaborecznem i Różą, gdzie zginęła 2 lutego 1943 roku w obronie punktu sanitarnego.[15]
Kołodziejówna Genowefa, zbiory Towarzystwa Miłośników Historii – Komisja Historii Kobiet w walce o Niepodległość.
W Łabuńkach w latach 1930 – 1938 członkiem Związku Młodzieży Wiejskiej Rzeczpospolitej Polskiej „Wici” był Feliks Petryk. Podczas okupacji pełnił funkcję komendanta placówki Związku Walki Zbrojnej w Łabuńkach, od roku 1942 komendant placówki BCh w swojej wsi.[16]
Związek Polskiej Młodzieży Demokratycznej –
Istniał w okresie międzywojennym w Szczebrzeszynie, założony został w sierpniu 1931 roku, Związek liczył 36 członków, posiadał własną świetlicę.[17]
Stowarzyszenie Młodzieży Polskiej –
Założone zostało 17 lipca 1932 roku Szczebrzeszynie, przewodnicząca była Sawulska (nie podano jej imienia). Stowarzyszenie skupiało 39 osób.[18]
Komunistyczny Związek Młodzieży Polskiej –
Utworzony został w 1929 roku w Biłgoraju. Czołowi działacze to: Aleksander Bełżek, Bronisław Galant, Robert Knap, Zygmunt Knap, Stanisław Kozioł, Ferdynand Krawczykiewicz, Adolf Młynarczyk, Bolesław Pijak, Tadeusz Staroniewski, Władysław Szubartowicz Jan Wołowski, organizacja była nielegalna, działała w podziemiu.[19]
Zrzeszenia Żydowskich harcerzy im. Józefa Trumpeldora –
Istniało w Szczebrzeszynie, Zrzeszenie liczyło 60 członków.[20]
Organizacja He-Chaluc-Pionier –
Jej obecność odnotowano w okresie międzywojennym w Szczebrzeszynie, organizacja liczyła 60 członków.[21]
Bund „Zunkuft” –
Młodzieżowa sekcja „Bundu”, żydowskiej organizacji robotniczej, istniała w Szczebrzeszynie w okresie międzywojennym (od 1926 roku), jej członkiem był m. in. Dawid Fuchs, Mosze Tanenbaum, Moszele Zisbraner, Szmuel Zilberlicht. Pracami sekcji kierowali: Abraham Icchak Weinryb, Josel Szpringer, Jechiel Bronstein, Zanwel Aszenberg, Icchak Gall, Mosze Lejb Mittelpunkt.[22]
Chłopskie Stronnictwo Radykalne –
Funkcjonowało w latach 1921 – 1925 na terenie powiatu biłgorajskiego. Pracami Stronnictwa kierowali: ks. Eugeniusz Okoń, Tomasz Dabala oraz Jan Dzioch, poseł na Sejm Rzeczpospolitej.
Działacze Chłopskiego Stronnictwa Radykalnego w powiecie biłgorajskim[23]
Imię i nazwisko |
Miejsce pochodzenia |
Antoni GrabiasJózef Małysa |
Dąbrowica |
Wojciech PułapaJan SaniakWojciech Widowski |
Sól k. Biłgoraja |
Adam Kmieć |
Krzeszów Górny |
Józef Wróbel |
Łazory |
Waliłka |
Jasiennik Stary |
Polskie Stronnictwo Ludowe „Wyzwolenie” –
Funkcjonowało na terenie powiatu hrubieszowskiego, w latach 1919 – 1931 funkcję prezesa Powiatowego Zarządu PSL „Wyzwolenie” w Hrubieszowie pełnił Lucjan Ryszard Świdziński (1890–1963) z zawodu nauczyciel. W roku 1914 ukończył matematykę na Uniwersytecie w Kijowie, w roku 1918 rozpoczął pracę w Szkole Ludowej im. Jana Hetmana Zamoyskiego w Szczebrzeszynie,[24] gdzie uczył matematyki. Lucjan R. Świdziński był jednym ze współzałożycieli Banku Spółdzielczego Rolniczo-Handlowego w Hrubieszowie. We wrześniu 1939 roku założył na terenie powiatu hrubieszowskiego organizację ruchu oporu pod nazwą „Gwardia Chłopska”; w latach 1947 – 1954 trzykrotnie aresztowany i osadzany w aresztach śledczych.[25]
Obecność Stronnictwa Ludowego odnotowano także w mieście Biłgoraju i na terenie powiatu biłgorajskiego. Zarząd Powiatowy Stronnictwa, kierowany przez Zygmunta Marcinowskiego miał swoją siedzibę w Biłgoraju. W roku 1920 biłgorajski oddział Chłopskiego Stronnictwa Radykalnego liczył 100 osób.[26]
Stronnictwo Ludowe –
Chłopska partia polityczna utworzona 15 marca 1931 roku z połączenia Polskiego Stronnictwa Ludowego „Piast”, Polskiego Stronnictwa Ludowego „Wyzwolenie” i Stronnictwa Chłopskiego. Zjednoczenie stronnictw ludowych wiązało się ze wzmocnieniem opozycji przeciwko sanacji.[27] Wiemy, że Stronnictwo Ludowe funkcjonowało m. in. w Zaburzu w okresie międzywojennym, jego prezesem był wówczas Krukowski Tomasz, na jego podwórku, jak odnotował Jan Krukowski odbywały się zebrania, na które przyjeżdżali z powiatu posłowie jak: Szpryngerowa,[28] Syta, Machniej, Seroka i Czernicki.[29]
Stronnictwo Ludowe istniało także w Soli k. Biłgoraja, od roku 1931 do Stronnictwa należał Dziduch Jan (ur. 23. XI. 1893 roku). Żołnierz armii rosyjskiej, ułan I Pułku Ułanów Krechowieckch. W 1918 roku wybrany został na wójta gminy Sól, w 1922 roku otrzymał mandat z listy Polskiego Stronnictwa Radykalnego. Od roku 1918 sprawował w swojej gminie funkcję wójta. W roku 1922 otrzymał mandat poselski z listy Chłopskiego Stronnictwa Radykalnego, w kwietniu 1925 roku został wiceprezesem Zarządu Naczelnego Chłopskiego Stronnictwa Radykalnego. Aresztowany podczas okupacji przez Niemców, zmarł w Oświęcimiu.[30]
Członkiem Stronnictwa Ludowego w powiecie tomaszowskim był Stanisław Łopuszyński (ur. 23. 01. 1913 w Krynicach, zm. 14. 01. 1943 w Rachaniach), w okresie międzywojennym przynależał również do Związku Młodzieży Wiejskiej Rzeczpospolitej Polskiej „Wici”. Podczas okupacji zaangażowany w działalność Stronnictwa Ludowego „Roch” i Batalionów Chłopskich na terenie powiatu tomaszowskiego. Współorganizator I Kadrowej Kompanii BCh, która brała udział w bitwie pod Wojdą.[31]
W roku 1934 Andrzej Fus przy współudziale Tomasza Bulicza zorganizował we wsi Bukowina (gm. Biszcza, pow. Biłgoraj) oddział Stronnictwa Ludowego. Tajną prasę bukowńskim politykom dostarczali Michał Fus (pochodzący z Różańca) i Dubiel (pochodzący z Majdanu Siennickiego).[32]
Oddział Stronnictwa Ludowego utworzony został również w Tarnogrodzie 15 marca 1931 roku z połączenia Polskiego Stronnictwa Ludowego „Wyzwolenie”, PSL „Piast” i Stronnictwa Chłopskiego, liczył 150 osób. Najaktywniejszymi członkami byli: prezes Jakub Larwa, Andrzej Gruca, Jana Fedor, Michał Magoch, Jan Mazur, Michał Mulawa, Antoni Lis, Franciszek Osuch i Jan Szymaniuk. Członkowie tarnogrodzkiego Stronnictwa Ludowego w 1937 roku uczestniczyli w strajku chłopskim zorganizowanym na terenie Majdanu Sieniawskiego.[33]
Stronnictwo Ludowe istniało także w Biłgoraju, jego działalność odnotowano w latach 1938-1939, obowiązki prezesa Zarządu Powiatowego SL w powiecie biłgorajskim pełnił Franciszek Mroczek; na terenie całego powiatu biłgorajskiego funkcjonowało 36 kół Stronnictwa Ludowego.[34]
Polska Partia Socjalistyczna –
Rozwinęła swoją działalność w Biłgoraju na przełomie XIX i XX wieku. Organizatorem był adwokat Wincenty Bubko, który został sekretarzem Powiatowego Komitetu Wykonawczego PPS w Biłgoraju. Skład osobowy Komitetu stanowili: Seweryn Rutański, Bolesław Zarzycki, Jan Głogowski. Czynni biłgorajscy działacze PPS to: Jan Jabłoński, Antoni Markiewicz, Stanisław Nahajski, Józef Stryjecki, Kazimierz Szul.[35]
Komunistyczna Partia Polski –
Istniała m. in. w Tarnogrodzie, komórka liczyła 25 członków, m. in. byli to: Michał Cap, Olgierd Chaskiel, Ostap Kozicki, Makuszyński, Rutkowski,13 Josef Grosfeld, Lejzor Wojchman, Zylberlicht Judel. [36]
Organizacje funkcjonujące w Biłgoraju w okresie międzywojennym –
Polskie Stronnictwo Ludowe „Piast”, pracami stronnictwa w skali ogólnopolskiej kierował Wincenty Witos,
Związek Ludowo-Narodowy (utworzony został w 1916 roku), czołowi działacze to: m. in. Józef Kiełczewski, Karol Klimkiewicz, Stanisław Kruszyński, Andrzej Wilkos, Franciszek Wolski, Stanisław Uzarski,
Stronnictwo Narodowe (kontynuacja Związku Ludowo-Narodowego, powstało 7 października 1928 roku),
Polskie Stronnictwo Chrześcijańsko – Demokratyczne, przewodniczącym był ks. Czesław Koziołkiewicz.[37]
Żydowskie organizacje społeczno-polityczne –
Od roku 1916 roku istniał w Szczebrzeszynie Związek Syjonistyczny, członkowie tej partii stanowili 40% żydowskiej ludności Szczebrzeszyna.[38] Inne żydowskie partie polityczne funkcjonujące w tym mieście to: Poalej Syjon,[39] i Agudas Isroel.[40] Podczas wyborów do Rady Miejskiej w 1931 roku syjoniści uzyskali trzy miejsca, Poalej Syjon (1 miejsce), Agudat Israel (1 miejse), Bund (5 miejsc).[41]
Towarzystwo Pomocy Przeciw Nędzy Wyjątkowej –
Funkcjonowało w Biłgoraju w okresie międzywojennym. Założone zostało przez miejscową ludność żydowską. Nazwa wskazuje jak bardzo dużo musiało być w żydowskiej społeczności tych, którzy egzystowali w wyjątkowo trudnych warunkach, przypomnijmy – w początkach XX wieku miasto zamieszkiwało ponad 3500 Żydów. Budynek Towarzystwa nie zachował się do dziś.[42]
Organizacja Syjonistyczna –
Organizowała m. in. biblioteki dla ludności żydowskiej, oddziały Organizacji Syjonistycznej istniały m. in. w Tyszowcach (1918), Krzeszowie (1928), Zwierzyńcu. [43]
Organizacje żydowskie funkcjonujące w Biłgoraju w okresie międzywojennym[44]
Nazwa |
Charakter organizacji/program działania |
Członkowie |
Ogólno Żydowska Partia Pracy |
Partia skrajnie lewicowa |
Chaim Szlomo Stempel, Moszek Korenblit, Sucher Glanc |
Aguda |
Partia pracy reprezentująca ruch ortodoksyjny; w roku 1918 przemianowana na Szelume Emune Jisrael, czyli Pokój Wiernych Izraelitów, a w rok później na Agudas Jisroe |
Zarząd miejski Agudy w Biłgoraju stanowili: Szloma Srul, (prezes), Szloma Ettenberg (wiceprezes), Icek Majer Warszawiak (?) sekretarz , Becion Rozen (skarbnik). Czołowi działacze: Hersz Cukierman, Berek Hirszman, Chaskiek Kandel, Judka Lajftman, Josef Rapaport, Uryn Zylberg |
Histadrut ha Cyjnit be Polonijah (Organizacja Syjonistyczna w Polsce), funkcjonowała w latach 1938 – 1939 |
Organizacja o charakterze nacjonalistycznym. Celem jej działania było utworzenie zabezpieczonej prawem publicznym żydowskiej siedziby narodowej w Palestynie |
Aron Berman, Jakub Braufman, Ichaskiel Erbesfeld, Berk Kaminer, Max Kaminer, Anna Potoker |
Centrum Duchowe (Mizrach), funkcjonowało w latach 1818 – 1939 |
Partia o charakterze klerykalno nacjonalistycznym |
Jojna Akerman, Jakub Kantor, Icek Oliwa, Szloma Rubinstein, Dawid Szlafrok, Josef Wajsman |
Związek Syjonistów Rewizjonistów (od roku 1935 Nowa Organizacja Syjonistyczna) |
Walka zbrojna o utworzenie w Palestynie państwa żydowskiego w historycznych granicach |
Szymon Buchbinder, Ela Grossman, Estera Hudes, Szyja Huf, Torys Lang, Szmul Rofer, Wigdor Szejer, Moszek Tojman, Icek Wirener, Pynia Zylberwejg |
Żydowska partia robotnicza „Bund” [45]
Jej obecność odnotowano w okresie międzywojennym w Szczebrzeszynie, członkami m. in. byli: Efraim Boim, Abraham Icchak Weinryb, Josel Szpringer, Lejb Szpringer, Dawid Weiss, Icchak Gall, Ester Tulkop.[46]
Ogniska Nauczycieli Szkół Powszechnych –
Organizowane były w latach 1917-1918 przy szkołach ludowych znajdujących się m. in. w administracyjnych granicach gminy Radecznica. Zrzeszeni w Ognisku nauczyciele organizowali: lekcje praktyczne, wygłaszali referaty, taką lekcję praktyczną zorganizowała w roku szkolnym 1917/1918 w szkole ludowej w Czarnymstoku Paulina Trytkówna.[47]
Polska Macierz Szkolna[48]
Na terenie Zamojszczyzny Koła Polskiej Macierzy Szkolnej istniały m. in. w: Biłgoraju, Józefowie Ordynackim, Krzeszowie i Tarnogrodzie.[49] Po wydaniu ukazu tolerancyjnego w 1906 roku PSM utworzyła w Tarnogrodzie szkołę polską, nauczycielką była Zofia Rudzka.[50] Obowiązki przewodniczącego PSM w Tarnogrodzie pełnił ks. Bronisław Malinowski, który zarządzał parafią tarnogrodzką w latach 1899-1920).[51]
Koło PMS w Szczebrzeszynie powstało na zebraniu organizacyjnym dnia 12 sierpnia 1906 roku, zapisało się 27 osób, z tej liczby wybrano Zarząd Koła w składzie: prezes ks. Wacław Kosior, członkowie: ks. Bolesław Płodowski, Adolf Cort, Wacław Wietrzykowski, Marian Małuja, Jan Czechoński, Andrzej Kołodziejczyk, Stanisław Sawilski, Michał Bryłowski, Jadwiga Degurska. W skład Komisji Rewizyjnej weszli: ks. Grabowski, Aleksander Krzywdziński, Stanisław Mystkowski. Koło postawiło sobie za cel założenie w mieście biblioteki, ochronki dla dzieci i szkółki miejskiej. Koło PMS funkcjonowało także w Zwierzyńcu. W ramach działalności członkowie dokonywali zakupu książek, czasopism, pomocy naukowych dla funkcjonującej w Zwierzyńcu Ochronki Ordynacji Zamoyskiej.[52] W latach 1916 – 1930 obowiązki prezesa pełnił Władysław Prűffer naczelnik lasów Ordynacji Zamoyskiej, od roku 1930 funkcję tę sprawował zwierzyniecki proboszcz ks. Andrzej Borsukiewicz.[53]
O istnieniu Koła PSM w Radecznicy świadczy zachowany w zbiorach rodziny Zybała odcisk pieczęci tegoż Koła.
Wykaz bibliotek zorganizowanych przez Koła Polskiej Macierzy Szkolnej na Zamojszczyźnie[54]
Nazwa miejscowości /powiat |
Ilość zorganizowanych bibliotek |
Zwierzyniec |
8 |
Klemensów |
7 |
Biłgoraj |
5 |
Powiat hrubieszowski |
12 bibliotek, m. in. w Grabowcu, Strzyżowie, Uchaniach, Kryłowie, Białopolu |
Stowarzyszenie Dzieci Polskich –
Zorganizowane zostało z inicjatywy Walentyny z Zawadzkich Żyliczowej w 1914 roku w szkole polskiej w Udryczach. Stowarzyszenie redagowało pisemko (od roku 1918) pod nazwą „Skrzat Udrycki”. Na treść pisma składały się teksty samej młodzieży, a także bieżące informacje o działalności społecznej Udryczan, artykuły poetki i działaczki ludowej Franciszki Bakuniak, m. in. „Pieśń Poranna”, czy wiersz uczennicy Kasi Mnichówny ” Nasza wioska”.[55] W numerze 4 z 1918 roku ukazał się tekst syna Walentyny z Zawadzkich Żyliczowej, Ignacego, który powrócił ze studiów w Kopenhadze.[56]
Kultur Liga –
Stowarzyszenie propagujące żydowską kulturę poprzez sztukę, muzykę, teatr, upowszechnianie oświaty (prowadzenie bibliotek, czytelni, organizowanie okolicznościowych odczytów). Oddział Kultur Ligi funkcjonował m. in. w Szczebrzeszynie, w roku 1929 liczył 80 członków.[57]
Żydowskie Stowarzyszenie Kulturalno-Oświatowe Tarbut –
Jego działalność polegała na organizowaniu ochronek dla dzieci, szkół elementarnych i zawodowych, kursów wieczorowych dokształcających, uniwersytetów ludowych, oraz prowadzenie głównie wśród dorosłych Żydów pracy oświatowej o różnorodnym charakterze (kluby, biblioteki, koncerty, odczyty i wykłady). Zajęcia prowadzono w zależności od znajomości języka zainteresowanych (jidysz, język polski, język hebrajski). oddział Tarbutu powstał m. in. w Szczebrzeszynie w latach dwudziestych XX wieku. Istniał także we Frampolu (1925), Kryłowie (1924), Łaszczowie (1925),[58] Tarnogrodzie.
Haszomer Hacair (Młody Strażnik) –
Żydowska organizacja skautowa, prowadziła własne biblioteki. Oddziały Haszomer Hacair istniały w: Hrubieszowie (1922), Dubience (1928). Oddział Haszomer Hacair funkcjonował także w Szczebrzeszynie.[59]
Towarzystwo Kulturalno-Oświatowe im. Michała Kaczkowskiego –
Centrala Towarzystwa znajdowała się we Lwowie, oddziały istniały w: Biszczy, Chmielku, Tarnogrodzie – tutaj staraniem Włodzimierza Matwiejczuka utworzono czytelnię, działalność kulturalno-oświatowa prowadzona była w prawosławnej parafii. Oprócz książek w czytelni znajdowały się kalendarzyki kieszonkowe, stanowiące pewien rodzaj „podręczników literatury rosyjskiej”, zawierały bowiem: informacje biograficzne, krótkie utwory pisarzy i poetów, m. in. Dostojewskiego, Gogola, Puszkina.[60]
Towarzystwo Dobroczynności i Oświaty „Рїдна Хата” –
Ukraińskie towarzystwo kulturalno-oświatowe, działające na Chełmszczyźnie i Podlasiu przed II wojną światową, założone 14 października 1920 w Chełmie. Filie „Рїдной Хаты” istniały w powiatach: biłgorajskim, hrubieszowskim, tomaszowskim. W roku 1926 otwarto nowe w: Małodiatyczach, Moniatyczach, Ratyczowie; w połowie 1927 roku na terenie powiatu hrubieszowskiego funkcjonowało 17 filii, w powiecie tomaszowskim 14. [61]
Narodowa Organizacja Kobiet –
Naczelnym hasłem Narodowej Organizacji Kobiet było hasło „Bóg i Ojczyzna”, opowiadały się za utrzymaniem silnych wpływów Kościoła katolickiego i kształtowania polskiej polityki, oraz – szerzej – państwa polskiego zgodnie z doktryną katolicką. Członkinie NOK miały być bojowniczkami jasnej i czystej ideologii katolicko-narodowej, uzbrojonymi w różaniec, opancerzonymi szkaplerzami Królowej Korony Polskiej.[62]
Narodowa Organizacja Kobiet założona została w Zwierzyńcu w 1922 roku, z chwilą rozpoczęcia działalności liczyła 96 członkiń, obowiązki przewodniczącej pełniła Zofia Zdziechowska, jej zastępczynią była Laura Prȕfferowa, do zwierzynieckiego oddziału NOK należała także Maria Zamoyska. Kobiety zrzeszone w NOK prowadziły „chrześcijańską gospodę”, uzyskane w ten sposób środki przeznaczały na dożywianie uczniów szkoły w Zwierzyńcu oraz na potrzeby powstałego w 1928 roku przytułku dla starców.[63]
Narodowa Organizacja Kobiet istniała także w Biłgoraju. Biłgorajski oddział NOK liczył 80 kobiet, działalność trwała 6 lat. Skład Zarządu stanowiły: Urszula Jabłonowska (prezes), Stanisława Wolska (wiceprezes), Halina Markiewicz (sekretarz), Adolfina Kabat (sekretarz), Julia Matraś (członek).
Związek Pracy Obywatelskiej Kobiet[64] –
Powstał w lutym 1930 roku w Szczebrzeszynie, przewodniczącą Związku była Jadwiga Syrkowa, kierowniczka Szkoły Powszechnej nr 2 (Żeńskiej), do Związku należało 20 kobiet. Siedzibą organizacji była Szkoła Powszechna nr 2.
Związek Pracy Obywatelskiej Kobiet istniał w Janowie Lubelskim o czym informuje nas epitafium na nagrobku Klementyny Stanisławy z Idelfonsów Sotowskiej, żony rejenta, urodzonej w Kielcach 13. XI. 1870 roku, zmarłej w roku 1937 w Janowie.[65] Związek Pracy Obywatelskiej Kobiet funkcjonował także w Tarnogrodzie, jego pracą kierowała nauczycielka szkoły powszechnej nr 2 Józefa Smutkowa.[66]
Kółka Rolnicze –
Postrzegane jako samorządne, gospodarcze i samopomocowe organizacje zaspokajały potrzeby rolników w zakresie prowadzenia gospodarstwa, produkcji rolnej, rynku zbytu, były zatem nieodzowną częścią składową życia społecznego mieszkańców zamojskich wiosek, ich organizatorami byli ludowcy. W kwietniu 1915 roku utworzono Kółko Rolnicze w Tarnogrodzie, działalnością swą objęło także Wolę Różaniecką, przewodniczącym Zarządu koła wybrano Eugeniusza Żółtawskiego, członkowie to m. in. Antoni Sermanowicz, Aleksander Łukianieci, Wasyl Koba.[67]
Kółka Rolnicze istniały także na terenie gminy Radecznica, co obrazuje poniższa tabelka.[68]
Miejscowość |
Data powstania |
Opiekun |
Czołowi działacze |
Dzielce |
1921 |
Stanisław Koch (od roku 1922 kierownik Sejmikowego Gospodarstwa Rolnego w Sitnie) |
|
Zaburze |
1917 |
Tomasz Krukowski, Michał Krukowski, Jan Walczak, Franciszek Kurek, Stanisław Zybała, Marcin Krukowski, Marcin Furmanek, Stanisław Olech, Stanisław Rudnicki, Franciszek Ferenc, Jan Olech, Jan Chadam, Stanisław Dziura |
|
Mokrelipie |
Jego działalność trwała bardzo krótko |
||
Radecznica |
1926 |
Jan Piotrowski, Jan Maciąg, Michał Kulik, Jan Kłodnicki, Stanisław Liga |
|
Podborcze |
1932 (jako luźne skupienie rolników ukształtowało się jeszcze w 1915 roku |
Stanisław Syta, działacz społeczny z Zamościa |
założycielami Koła byli: Kazimierz Ferenc, Walenty Piwowarek, Stanisław Olech, Jan Wypych s. Jana, Jan Piwowarek, Maciej Ferenc, Marcin Bartnik, Stanisław Kwoczyński, Wojciech Rekiel, Michał Olech, Janina Kamińska, Jan Wypych s. Kazimierza |
Podlesie |
1936 |
Jan Gąsior, Guzowski,Stanisław Syta |
Józef Czajka, M. Dzioch, Michał Batorski, Stanisław Zawiślak, Michał Jóźwina, Jan Związek, Marcin Związek, Paweł Kosik, Jan Fiedorek, Adam Czuba, Marcin Cichocki, Sebastian Chudy, Michał Rudnicki, Jan Augustynek, Władysław Kondrat. |
Członkowie Kółka Rolniczego w Zaburzu prowadzili wszechstronną działalność: występowali w miejscowym teatrze amatorskim, grali w założonej w 1926 roku Orkiestrze Dętej „Zaburze”, uczestniczyli w konkursach i szkoleniach, prowadzili punkty skupu i obsługi sprzętu rolniczego jaki posiadało Kółko.[69]
Pieczątki Kółka Rolniczego w Czarnymstoku i Zaburzu, w zbiorach Autorki
Podobnie rzecz się miała z członkami Kołka Rolniczego w Podborczu: prowadzili działalność oświatowo-rozrywkową, organizowali wystawy roślin uprawnych, dorobku sadowniczego i hodowli zwierząt, jak wspominał Jan Krukowski z Zaburza, hodowana przez jego mamę Krasula zdobyła na jednej z wystaw czołową lokatę za piękny wygląd, nagrodą było 9 zł! Członkowie Kółka Rolniczego w Dzielcach w okresie międzywojennym organizowali przedstawienia teatrzyku amatorskiego, wprowadzali do uprawy mało znane warzywa, meliorowali łąki, rozwijali hodowlę zwierząt. W roku 1935 ich staraniem założono we wsi sklep pod nazwa „Niespodzianka”, który był filią istniejącej w Gorajcu Zagrobli „Zgody”.[70]
Kółka Rolnicze istniało również w Starym Zamościu, o czym wspominał Stanisław Szwal.[71]
Ochotnicze Straże Pożarne –
Oddział Ochotniczej Straży Pożarnej powstał w 1908 roku w Szczebrzeszynie. W roku 1929 stan liczebny wynosił 24 członków stałych i 25 wspierających. W okresie okupacji motopompa szczebrzeskich strażaków przechowywana była w zabudowaniach klasztornych w Radecznicy, gdzie spłonęła podczas pożaru w lipcu 1944 roku.[72] Po wyzwoleniu siedziba Straży znajdowała się na terenie Szkoły Zawodowej, co miało duży wpływ na komplikacje i utrudnienia w pracy, szczególnie, gdy była potrzeba niesienia pomocy. Miało to również swoje dobre strony. Starsi uczniowie (pełnoletni) byli strażakami, którzy w każdej chwili stanowili obsadę wozu bojowego Straży.[73]
Oddział Ochotniczej Straży Pożarnej zorganizowany został w 1910 roku w Biłgoraju, skład Zarządu stanowili: Borys Pawłow – prezes, Adam Wnuk, Seweryn Sawicki – członkowie, Wincenty Buliński, Antoni Kukiełka, Aleksander Kuśmiński – zastępcy członków.[74]
Oddział Ochotniczej Straży Pożarnej zorganizowano w roku 1916 w Tarnogrodzie, naczelnikiem został Wincenty Dołomisiewicz, do Straży należało ok. 40 mężczyzn. Oddział Straży Pożarnej funkcjonował w Tarnogrodzie do roku 1917. W roku 1918 wszyscy członkowie wstąpili do Legionów walcząc o wyzwolenie Polski. Po odzyskaniu niepodległości Straż została reaktywowana w 1925 roku, funkcję naczelnika pełnił Jerzy Wysocki. Najbardziej zasłużeni działacze z Tarnogrodu to: Jerzy Wysocki, Aleksander Bartosik, Franciszek Mulawa, Jan Rumko z Różańca.[75]
Czarnostocki oddział straży pożarnej powstał w 1923 roku – naczelnikiem został podoficer Wojska Polskiego Michał Bzdziuch (urodzony 2 lutego 1899 roku), powierzone mu obowiązki pełnił do roku 1930. Prezesem Zarządu wybrano ks. Józefa Gładysza. Inni czarnostoccy strażacy znani z ofiarnej pracy to: Józef Furlepa, Michał Furlepa, Michał Małysz, Władysław Olech, Józef Małysz, Marcin Mrozek, Jan Kijek, Kazimierz Siemczyk, Marcin Małysz brat Michała, Jan Byk, Antoni Mazur, Józef Kruszyński, Stanisław Łosiewicz, Józef Jaskóła, Leon Rapa.
Feliks Smoter, naczelnik OSP w Czarnymstoku
Straż po przyjęciu przepisów Statutu i zarejestrowaniu się w Urzędzie Spraw Wewnętrznych w Zamościu przystąpiła do pracy. Rozpoczęto starania o przydział sprzętu gaśniczego w postaci sikawki, oraz węży ssawnych i tłoczonych. By zdobyć fundusze na zakup niezbędnego sprzętu organizowano zabawy taneczne, zbiórkę pieniędzy u mieszkańców wsi, nawet kolędowano. Kolędowania nie ograniczano tylko do terenu Czarnegostoku, strażacy dzielili się na oddziały/grupy śpiewacze i wyznaczali sobie rejon kolędowania w okolicy wsi. Pierwszy oddział kolędował w rejonie wsi: Lipowiec, Panasówka, Tereszpol, Dyle, Hedwiżyn, Kajetanówka. Drugi w: Trzęsinach, Smoryniu, Gorajcu. Trzeci w: Zaburzu, Dzielcach, Podborczu, Wólce Czarnostockiej. Dawano również przedstawienia amatorskie, sprzedawano kalendarze strażackie.
Srebrny medal „Za Zasługi dla Pożarnictwa” Feliksa Smotera
Za uzyskane w ten sposób pieniądze umundurowano strażaków, zakupiono: hełmy, toporki, bosaki, beczkowóz i inny niezbędny sprzęt, a także sporo materiałów budowlanych na przyszłą remizę. W roku 1927 pobudowano w czynie społecznym remizę, pokrycie dachu (blachą ocynkowaną) ufundował urząd Gminy w Radecznicy. Czarnostocka remiza pełniła przez 50 lat (1928-1978) funkcję zaplecza kulturalno-socjalnego, budowniczym obiektu był Michał Łyp. [76]
Organizacje religijne –
Obecność organizacji religijnych na terenie Zamojszczyzny datowana jest od 1598 roku, utworzone zostało wówczas (8 maja 1598 roku) przy kościele tarnogrodzkim z inicjatywy arcybiskupa lwowskiego Dymitra Solikowskiego, za pozwoleniem biskupa przemyskiego, Bractwo św. Anny. Celem działalności Bractwa było umacnianie wiary członków oraz dbałość o ich morale. Działalność Bractwa św. Anny widoczna jest jeszcze w okresie międzywojennym, wtedy na jego potrzeby, a także na potrzeby istniejących tzw. Kółek Żywego Różańca wydawano czasopisma: „Kółko Różańcowe” oraz „Róża Duchowna”, obydwa ukazywały się do 1948 roku. [77]
W marcu 1907 roku z inicjatywy ks. Bronisława Milanowskiego i wikarego Feliksa Franka utworzono w Tarnogrodzie Koło Związku Katolickiego. Poza Tarnogrodem Koła Związku Katolickiego funkcjonowały w: Łukowej (zorganizował je miejscowy proboszcz Włodziński), Biłgoraju oraz na terenie gmin Babice, Biszcza, Wólka Różaniecka, Księżpol, Górny Potok, Krzeszów, Huta Krzeszowska, Majdan Sopocki, Sól i Puszcza Solska – ich działalność trwała do roku 1908.[78]
Posiadamy także informacje o istnieniu w Nieliszu Bractwa Krwi Pana Jezusa[79] i III Zakonu św. Franciszka,[80] nieznany jest okres ich działalności.[81]
Około 1948 roku na terenie parafii Trzęsiny powstał Związek Maryi Niepokalanej. Opiekę duszpasterską sprawował nad nim ks. Kazimierz Gąsiorowski, proboszcz (od kwietnia 1945 roku do 7 lutego 1953 roku). Członkinią Związku była Marianna Smoter z Czarnegostoku.[82]
Zdjęcie z kolekcji Autorki – Związek Maryi z Trzęsin.
Członkinie Związku Maryi Niepokalanej z terenu parafii Trzęsiny[83]
Imię i nazwisko |
Miejscowość z której pochodziła członkini Związku |
Helena Wrona |
Czarnystok |
Dwie kobiety, nazwisk których nie dało się ustalić |
Wólka Czarnostocka |
Franciszka Bzdziuch |
Czarnystok |
Marianna Smoter |
Czarnystok |
Siostry Natalia,Genowefa, Janina Krzysztoń |
Czarnystok |
Helena Furlepa |
Czarnystok |
Leokadia Pacyk |
Czarnystok |
Leokadia Furlepa |
Czarnystok |
Antonina Pięciórek (kierowała pracą Związku) |
Czarnystok |
(…) Harkot |
Wólka Czarnostocka |
Feliksa Malinowska |
Wólka Czarnostocka |
Janina Ryba |
Wólka Czarnostocka |
Helena Furlepa |
Czarnystok |
Paulina Furlepa |
Czarnystok |
Janina Wrona |
Czarnystok |
Janina Łosiewicz |
Czarnystok |
Genowefa Smoter |
Czarnystok |
Janina Sobczak |
Czarnystok |